Hallå Koja Agency – vilka är ni?

index

För ett tag sedan läste jag i Svensk Bokhandels tidning om en ny agentur med inriktning på barn- och ungdomsböcker. Koja Agency. Agenturen som startade i januari 2016 är den enda med en tydlig barnboksprofil i Norden och drivs av Catharina Lantz och Carin Bacho. Catharina Lantz kommer närmast från Natur & Kultur där hon jobbat som utlandsagent för barn- och ungdomslitteratur i fem år. Carin Bacho har tidigare arbetat med licens- och bokförsäljning i olika former i Italien och Sverige, och driver för närvarande onlinegalleriet Ba.bo.ko. Jag hörde av mig till Koja för att höra mer:

Hej Koja Agency – vilka är ni och vad gör ni?
Vi vänder oss till utländska barn- och ungdomsbokförlag, säljer utländska rättigheter åt en rad svenska (och utländska) oberoende förlag (samt en del författare direkt som till exempel Sofia Nordin, Madeleine Bäck, Kajsa Gordan och Anna Höglund).

Varför behövs en agentur som Koja i Sverige 2016?
Det finns många bra barn- och ungdomsböcker som ligger på mindre förlag som inte har resurserna att sälja rättigheter aktivt utomlands. Det krävs mycket tid, ett stort inarbetat nätverk och en del resande. Vi ställer ut på flera mässor varje år: naturligtvis Bologna Children’s Book Fair men också Frankfurt, Göteborg, och kanske inte varje år men regelbundet även Turin, London, Guadalajara i Mexico, Shanghai.. Vi hoppas att kunna sprida svensk barnbokslitteratur ytterligare ut i världen och se flera svenska verk översatta till flera språk, inte bara titlar och författare som ligger på de stora förlagen.

Har ni en särskild profil och hur beskriver ni den i så fall?
Vi brukar säga kvalitet, böcker som väcker läslust och sticker ut på något sett. Men det är svårt att definiera kvalitet, alla tycker så klart att det de sysslar med är kvalitativt. Det är en viss känsla som vi är ute efter som är svår att förklara – men vi är nästan alltid överens om vilka böcker, författare och förlag vi vill (eller inte vill) representera! Våra utländska kollegor säger att de ser en viss ’linje’ i vad vi gör – trots att vi representerar titlar från flera olika förlag.

Vilken typ av bilderböcker efterfrågas på den internationella marknaden  2016-2017?
Det beror mycket på förlag och land. Vi märker till exempel att kinesiska förlag letar ofta efter längre serier, tittar gärna på klassiker och faktaböcker för barn. Generellt så vill de förläggare som vi träffar ha originella, gärna konstnärliga böcker men ändå med säljpotential. Svårt eftersom hur man ser på bilder kan variera så oerhört mycket från land till land. Illustrerade faktaböcker och allåldersböcker verkar flera vilja titta på.

Tack Carin och Catharina och lycka till!

Läs mer om Koja Agencys verksamhet här.

Dela detta:

Lämna en kommentar