Stopp! ingen får passera!

stoppingenfarpassera

Stopp! ingen får passera! utgiven av Lilla Piratförlaget är ett unikt tillskott till 2016 års bilderboksutgivning i Sverige. I den här boken utnyttjar de portugisiska upphovsmakarna Isabel Minhós Martins och Bernardo P. Carvalho bilderboken som medium för sina postmodernistiska lekar och politiska satir. Resultatet är minst sagt lekfullt och uppseendeväckande.

I Stopp! ingen får passera! kan man se flera postmodernistiska drag. Det allra tydligaste är hur bilderboksskaparna leker med bokytan och boken som medium genom självreferens. Texten och bilden kommenterar på ett eller annat sätt genomgående sig själv som medium. Karaktärerna i boken gör bokstavligt talat en fysisk resa genom boken, uppslag för uppslag.

På omslaget ser vi en av nyckelkaraktärerna, en upprörd och arg General Alcazar, ridande på sin lika upprörda och ilskna häst, Svarta blixten. Innersidan av bokpärmen visar därefter det rika persongalleriet (det är många karaktärer som vi får följa genom boken!) Karaktärerna i persongalleriet är fascinerande. Under boken gång möter vi alltifrån spöket Bu till astronauten Christer, hunden Vivi och bovarna Sven och Mats.

Första uppslaget visar ett nästintill tomt uppslag. Längst ut till vänster på vänster sida ser man dock hur en liten nos tittar fram. Utifrån persongalleriet förstår läsaren att det är hunden Vivi som nyfiket undersöker den tomma ytan. Precis vid gränsen till höger sida av uppslaget står emellertid en ensam soldat och vaktar höger sida av bokuppslaget. Det som är speciellt här är inte bara den helt vita och tomma bakgrunden. Strukturen på pappret är nämligen detsamma som ritpapper och de naiva bilderna är ritade i tusch. Detta ger associationer till ett barn som ritar en historia i sitt ritblock.

bild2

Karaktärerna fylls sedan på, på vänster sida för varje nytt uppslag. När den första karaktären försöker ta sig förbi skriker soldaten: “STOPP! Jag är ledsen men ingen får passera till höger sida”. Alla karaktärerna undrar varför men dom får inga konkreta svar. Det enda svaret soldaten ger är att generalen bestämt att det ska vara så. Och, att generalen kan “komma in i historien när helst han vill”.  

På mittenuppslaget sker plötsligt en brytpunkt i handlingsmönstret; en röd liten boll studsar över till höger sida.

bild3

Alla karaktärerna blir förvånade och så även soldaten, hur ska han göra nu? Jo, folket får passera. Men strax därefter kommer General Alcazar in i historien. Han är rasande och vill arrestera soldaten som släppt förbi alla karaktärerna. Men folket, tar soldatens parti och ser honom som deras hjälte. Folket gör revolution! Hästen kastar av generalen och slår följe med folket ut ur historien och boken. Generalen lämnas ensam kvar på vänster sida och återigen kommenterar texten sin egen existens och bilderboken som artefakt: “ Så barnsligt av dom!! Se bara hur dom lämnade sidorna. Just snyggt!” På nästföljande sida ger han upp med slutkommentaren: “Nä, nu överger jag historien. Så är det. Ingen vill väl vara hjälte i en barnbok ändå?”

bild5

Denna postmodernistiska lek med bokformen är visserligen inte ny, det finns både äldre och nyare exempel. Några nyare exempel är bland annat Anna-Clara Tidholms Knacka på och Øyvind Torseters Hålet. Men just detta samspel mellan textens och bildens självreferens och den närvarande taktila leken med illusionen av den naiva målarboken är nyskapande.

Även tematiken utmanar i denna bok. Titeln och handlingen ger osökt associationer till dagens flyktingbarriärer men också barriärer som Berlinmuren och Israels mur på Västbanken. Generalens fall och hans slutkommentar driver också med den giriga makten. 2016 års postmodernistiska bilderbok vågar således ta i det svåra – och vara politisk på ett humoristiskt sätt. 

Denna bok kan säkert fascinera den lilla läsaren från 4+ på flera sätt. Kanske att hen kan identifiera sig med konstnärsformen med tusch på det tomma vita arket? Jag tror att denna bok både kan vara användbar för för att samtala om tematiken makt/krig/orättvisor med barn i äldre förskoleålder. Men också för att jobba med bild, text och form. Varför inte ge barnen varsitt eget tomt litet ritblock och låta dom rita sin egen historia i tusch och undersöka postmodernistiska lekar med sidorna med inspiration utifrån denna bok? Bilderboksestetik a la 2016? Ja, det funkar!

Stopp! ingen får passera! (2016) är skapad av Isabel Minhós Martins och Bernardo P. Carvalho och utgiven av Lilla Piratförlaget. Översättare är Erik Titusson.

Dela detta:

Lämna en kommentar