Marie Tomicic

Marie Tomicic står  tillsammans med Karin Salmson bakom bokförlaget Olika som är ett förlag med idén att ge ut “berättelser som speglar samtiden, utmanar könsstereotyper och ger barn mod att vara sig själva”. Marie är också en av författarna bakom boken Ge ditt barn 100 möjligheter istället för 2.

Hej Marie! Hur föddes idén till ett förlag med genustänkande?

Böcker är viktiga när våra barns värderingar och världsbild formas. Inför bildandet av Olika läste vi gång på gång forskning som visade hur könsstereotypa bilderböckerna fortfarande var. Var fanns berättelserna om vårt mångkulturella samhälle? Om de bredare könsroller som trots alls finns? Och vad händer med de barn som inte känner igen sig? Eftersom inget förlag verkade tycka att det här var viktiga frågor så startade jag och Lovisa Almborg ett eget förlag. Sedan dess har mycket hänt och numera drivs Olika av mig och Karin Salmson. Karin startade Vilda förlag som nu ingår i Olika förlag. 

Vad har ni fått för respons på förlaget?

Överlag positiv respons. Många föräldrar och pedagoger som var glada över att inte behöva ändra på texten när de läste. I början drogs också en debatt igång av Lotta Olsson på DN. Hon menade att det var oseriöst med förlag med så tydliga värderingar och att det inte gick att kombinera kvalitet med “propaganda”. Men Olika har en tydlig idé att göra bra böcker med hög kvalitiet som samtidigt är genusmedvetna. Vi erbjuder helt enkelt genuskoll som en extra kvalitet. Genom att spegla den mångfald som finns kan vi bidra till många olika förebilder för alla barn. Vår genuskoll innebär att vi tittar igenom både text och bild med ambitionen att undvika de vanliga genusfällorna. Vi har inga problem att knyta bra och intressanta författare och illustratörer till oss, Anna-Clara Tidholm är exempel på en av författarna vi arbetar med.

Varför satsar ni extra på pojkarnas könsroll?

Det är ett större steg att erbjuda böcker som skildrar pojkar med egenskaper och sysselsättningar som anses vara traditionellt feminina än vad det är att få fram böcker om starka och handlingskraftiga flickor. Det beror bland annat på att det klassiskt feminina i vårt samhälle fortfarande betraktas som mindre värt än det klassiskt maskulina. Och det är fortfarande mer tabu att både göra och skriva om, därför är det också svårare att hitta bra manus som speglar pojkar i nya roller. Det är helt enkelt coolare och  lättare med flickor som tänjer på sina könsroller än när pojkar gör detsamma. Och det här tycker vi är viktigt att arbeta med, för alla barn ska ha samma breda spektra av roller i barnlitteraturen att spegla sig i.

Ni säljer böcker via Lindex, hur kommer det sig?

Vår affärsidé är att ge ut nytänkande barnböcker med spännande författare och illustratörer. Och Lindex är ju ett modeföretag och som också vill satsa på det nya. Vi är också först ut med att erbjuda böcker av hög kvalitet i en pocketform för barn, något som Lindex tyckte passade deras kunder.  Pocketformatet gör att böckerna blir billigare och tillgängliga för en större kundgrupp. Fler barn får helt enkelt tillgång till fler berättelser. Och det har gått bra, vi har nått ut i hela Sverige och Lindex är intresserade av ett fortsatt samarbete.

Dela detta:

Lämna en kommentar